Pagina pacientului

Înainte de a solicita serviciile noastre, adresaţi-va medicului de familie sau medicului specialist pentru a a obţine biletul de trimitere.
Prezentaţi-va la internare cu documentele necesare.

Condiţii generale de internare:

  • Act de identitate;
  • Cardul de sanatate;
  • Bilet trimitere de la medicul de familie/Bilet de internare de la medicul specialist;
  • Dovada calitatii de asigurat.

Angajaţi:

  • Adeverința de la Casa de Asigurări de Sănătate din care să reiasă ca unitatea angajatoare are achitate la zi asigurările sociale de sănătate;
  • Adeverința de la locul de muncă cu nr. de zile C.M./ 12 luni.

Pensionari:

  • Cuponul de pensie din ultimele 3 luni (original sau copie).

Șomeri:

  • Adeverința de șomaj sau copie după carnetul de șomaj.

Persoane fara venit:

  • Adeverință de la Casa de Asigurari de Sănătate, privind plata asigurării medicale sau adeverință de coasigurat.

Elevi sub 18 ani si studenti:

  • xerocopie dupa certificatul de naștere (pentru copii sub 14 ani) sau buletinul de identitate, adeverință de elev/student;
  • buletinul sau cartea de identitate.

Condiţii generale pentru acordarea consultaţiilor în ambulatoriul de specialitate al spitalului:

  • bilet de trimitere de la medicul de familie sau de la alt medic specialist, cu excepţia urgenţelor şi afecţiunilor confirmate;
  • card de sănătate;
  • documentul care dovedeşte calitatea de asigurat a persoanei;
  • buletin de identitate sau cartea de identitate;
  • pentru copii: certificatul de naştere.

Pentru eliberarea concediului medical:

  • adeverinţă în care se va menţiona numărul de zile de concediu medical de care a beneficiat salariatul în ultimele 12 luni;
  • formularul de concediu medical iniţial (dacă este cazul).

Informații privind externarea

La terminarea tratamentului externarea pacienților se face pe baza biletului de ieșire din spital/scrisoare medicală, întocmit de medicul curant, cu aprobarea medicului șef de secție, sau a medicului care asigură coordonarea de specialitate. La externare, biletul de ieșire/scrisoarea medicală se înmâneaza pacientului, iar foaia de observație se îndosariază.

Pacientul poate părăsi spitalul la cerere, dupa ce în prealabil a fost înștiințat de consecințele posibile asupra stării lui de sănătate. Aceasta se consemnează sub semnatura pacientului și a medicului, în foaia de observație. Posibilitatea părăsirii spitalului la cerere nu se aplica în cazul bolilor infecțioase transmisibile, a pacienților mintali periculosi.

Documente și informații ce se primesc la externarea pacientului:

  • bilet medical de iesire;
  • scrisoare medicală;
  • rețeta medicală, dacă este cazul;
  • indicatii privind regimul alimentar și de viață;
  • recomandări privind tratamentul la domiciliu, dacă este cazul;
  • reconsult după o perioadă stabilită, dacă este cazul;
  • concediu medical;
  • recomandarea ingrijirii medicale la domiciliu (dacă este cazul);
  • servicii ce pot fi oferite de furnizorii de ingrijiri la domiciliu.

Drepturile pacientului

Dreptul pacientului la informația medicală

  • Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum și la modul de a le utiliza.
  • Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identității și statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate.
  • Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor și obiceiurilor pe care trebuie să le respecte pe durata spitalizării.
  • Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a intervențiilor medicale propuse, a riscurilor potențiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuării tratamentului și nerespectării recomandărilor medicale, precum și cu privire la date despre diagnostic și prognostic.
  • Pacientul are dreptul de a decide dacă mai dorește să fie informat în cazul în care informațiile prezentate de către medic i-ar cauza suferință.
  • Informațiile se aduc la cunoștința pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate. În cazul în care pacientul nu cunoaște limba română, informațiile i se aduc la cunoștință în limba maternă ori într-o limbă pe care o cunoaște sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare.
  • Dacă pacientul nu este cetățean român, informațiile i se aduc la cunoștință într-o limbă de circulație internațională sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare.
  • Pacientul are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat și de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său.
  • Rudele și prietenii pacientului pot fi informați despre evoluția investigațiilor, diagnostic și tratament, cu acordul pacientului.
  • Pacientul are dreptul de a cere și de a obține o altă opinie medicală.
  • Pacientul sau persoana desemnată în mod expres de acesta, conform prevederilor art. 9 și 10, are dreptul să primească, la externare, un rezumat scris al investigațiilor, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării și, la cerere, o copie a înregistrărilor investigațiilor de înaltă performanță, o singură dată.

Consimțământul pacientului privind intervenția medicală

  • Pacientul are dreptul să refuze sau să oprească o intervenție medicală asumându-și, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecințele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
  • Când pacientul nu își poate exprima voința, dar este necesară o intervenție medicală de urgență, personalul medical are dreptul să deducă acordul pacientului dintr-o exprimare anterioară a voinței acestuia.
  • În cazul în care pacientul necesită o intervenție medicală de urgență, consimțământul reprezentantului legal nu mai este necesar.
  • În cazul în care se cere consimțământul reprezentantului legal, pacientul trebuie să fie implicat în procesul de luare a deciziei atât cât permite capacitatea lui de înțelegere.
  • În cazul în care furnizorii de servicii medicale consideră că intervenția este în interesul pacientului, iar reprezentantul legal refuză să își dea consimțământul, decizia este declinată unei comisii de arbitraj de specialitate. Comisia de arbitraj este constituită din 3 medici pentru pacienții internați în spitale și din 2 medici pentru pacienții din ambulator.
  • Consimțământul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, păstrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul său, în vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord.
  • Consimțământul pacientului este obligatoriu în cazul participării sale în învățământul medical clinic și la cercetarea științifică. Nu pot fi folosite pentru cercetare științifică persoanele care nu sunt capabile să își exprime voința, cu excepția obținerii consimțământului de la reprezentantul legal și dacă cercetarea este făcută și în interesul pacientului.
  • Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală fără consimțământul său, cu excepția cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului și evitării suspectării unei culpe medicale.

Dreptul la confidențialitatea informațiilor și viața privată a pacientului

  • Toate informațiile privind starea pacientului, rezultatele investigațiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidențiale chiar și după decesul acestuia.
  • Informațiile cu caracter confidențial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul își dă consimțământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.
  • În cazul în care informațiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditați, implicați în tratamentul pacientului, acordarea consimțământului nu mai este obligatorie.
  • Pacientul are acces la datele medicale personale.
  • Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat în anexa la foaia de observație clinică generală, o persoană care să aibă acces deplin, atât în timpul vieții pacientului, cât și după decesul pacientului, la informațiile cu caracter confidențial din foaia de observație.
  • Orice amestec în viața privată, familială a pacientului este interzis, cu excepția cazurilor în care această imixtiune influențează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori îngrijirile acordate și numai cu consimțământul pacientului.
  • Sunt considerate excepții cazurile în care pacientul reprezintă pericol pentru sine sau pentru sănătatea publică.

Drepturile pacientului în domeniul reproducerii

  • Dreptul femeii la viață prevalează în cazul în care sarcina reprezintă un factor de risc major și imediat pentru viața mamei.
  • Pacientul are dreptul la informații, educație și servicii necesare dezvoltării unei vieți sexuale normale și sănătății reproducerii, fără nicio discriminare.
  • Dreptul femeii de a hotărî dacă să aibă sau nu copii este garantat, cu excepția cazului prevăzut la art. 26.
  • Pacientul, prin serviciile de sănătate, are dreptul să aleagă cele mai sigure metode privind sănătatea reproducerii.
  • Orice pacient are dreptul la metode de planificare familială eficiente și lipsite de riscuri.

Obligațiile pacientului

Obligații generale

  • sa respecte regulile de acces, de conduită și disciplină ale spitalului, regulile și orarul de vizitare, programul de masă și de odihnă;
    – sa nu producă zgomote puternice, de orice natură (incluzând aici și sonorul echipamentului audio-video sau aparatelor de comunicații), și să nu inițieze acțiuni care pot produce disconfort pacienților internați și celorlalte persoane din jur;
  • sa întrețină un climat de liniște și confort în saloane;
  • sa mențină ordinea și curățenia în saloane și în spațiile comune;
  • sa aibă un comportament etic și o conduită civilizată față de personalul medico-sanitar;
  • sa nu distrugă sau să murdărească mobilierul din salon, pereții, instalațiile sanitare sau alte obiecte din dotarea spitalului. În caz contrar, aceștia putând suporta contravaloarea eventualelor defecțiuni;
  • sa respecte regulamentul intern al unității;
  • sa poarte ținuta obligatorie de spital. Este interzisă părăsirea spitalului în acest echipament, fiind interzisă circulația pe străzi sau în parcuri în astfel de ținută;
  • sa nu părăsească unitatea pe perioada internării decât cu aprobarea medicului șef de secție;
  • sa nu circule decât în secția unde sunt internați sau unde li se fac investigații medicale;
  • sa nu introducă în spital echipamente electronice fără acordul prealabil, scris, al medicului șef de secție sau al asistentului șef;
  • sa nu fumeze în incinta spitalului, să nu consume sau să introducă în spital băuturi alcoolice ori substanțe periculoase sau interzise de lege;
  • sa asigure individual paza și protecția bunurilor personale de valoare pe care le introduc în spital, asumându-și întreaga responsabilitate cu privire la acestea;
  • sa nu introducă alimente în spital fără avizul medicului curant și să păstreze alimentele de orice fel numai în frigider (nu pe masă sau noptieră).

Obligații cu specific medical

  • sa-i respecte pe ceilalți pacienți și drepturile lor;
  • sa respecte cu strictețe tratamentul și indicațiile medicului și ale personalului medico-sanitar;
  • sa își asume întreaga responsabilitate pentru consecințele ce apar în cazul refuzului de a urma tratamentul, instrucțiunile și recomandările personalului medical;
  • sa informeze personalul medical, întocmai și la timp, cu privire la orice manifestare sau reacție la tratamentul sau medicamentele prescrise;
  • sa coopereze în permanență cu medicul privind starea sănătății;
  • sa ofere personalului medical toate informațiile relevante pe care le dețin despre starea de sănătate proprie, precum și informațiile de orice altă natură (apartenența religioasă, valori și cutume culturale, etnice etc.) care pot afecta sau influența îngrijirea medicală și serviciile conexe furnizate de către Spitalul Dr. Gheorghe Marinescu;
  • sa ofere informații exacte și complete în legătură cu spitalizările anterioare, detaliile personale și de sănătate, inclusiv regimuri alimentare și stil de viață;
  • sa solicite personalului medical informații detaliate cu privire la starea individuală de sănătate, investigațiile și analizele realizate, diagnosticul stabilit și tratamentul propus, înainte de a-și da consimțământul față de orice procedură și act medical pe care îl acceptă. Pacienții au dreptul și libertatea de a cere oricât de multe informații cu privire la situația medicală în care se află.
  • sa informeze personalul medical și să solicite sprijin pentru orice nelămuriri și întrebări cu privire la documentele medicale;
  • sa ia în calcul faptul că poate exista un motiv obiectiv pentru care un serviciu nu este disponibil la un anumit moment și într-o anumită formă;
  • sa se prezinte la consultații / intervenții / internare la ora stabilită conform programării sau să anunțe medicul cu cel puțin 24 de ore înainte de aceasta, în cazul în care programarea trebuie anulată sau modificată.