DREPTURILE PACIENTULUI
Dreptul pacientului la informatia medicala
- Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum si la modul de a le utiliza.
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identitatii si statutului profesional al furnizorilor de servicii de sanatate.
- Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor si obiceiurilor pe care trebuie sa le respecte pe durata spitalizarii.
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra starii sale de sanatate, a interventiilor medicale propuse, a riscurilor potentiale ale fiecarei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuarii tratamentului si nerespectarii recomandarilor medicale, precum si cu privire la date despre diagnostic si prognostic.
- Pacientul are dreptul de a decide daca mai doreste sa fie informat în cazul în care informatiile prezentate de catre medic i-ar cauza suferinta.
- Informatiile se aduc la cunostinta pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate. În cazul în care pacientul nu cunoaste limba româna, informatiile i se aduc la cunostinta în limba materna ori într-o limba pe care o cunoaste sau, dupa caz, se va cauta o alta forma de comunicare.
- Daca pacientul nu este cetatean român, informatiile i se aduc la cunostinta într-o limba de circulatie internationala sau, dupa caz, se va cauta o alta forma de comunicare.
- Pacientul are dreptul de a cere în mod expres sa nu fie informat si de a alege o alta persoana care sa fie informata în locul sau.
- Rudele si prietenii pacientului pot fi informati despre evolutia investigatiilor, diagnostic si tratament, cu acordul pacientului.
- Pacientul are dreptul de a cere si de a obtine o alta opinie medicala.
- Pacientul sau persoana desemnata în mod expres de acesta, conform prevederilor art. 9 si 10, are dreptul sa primeasca, la externare, un rezumat scris al investigatiilor, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor acordate pe perioada spitalizarii si, la cerere, o copie a înregistrarilor investigatiilor de înalta performanta, o singura data.
Consimtamântul pacientului privind interventia medicala
- Pacientul are dreptul sa refuze sau sa opreasca o interventie medicala asumându-si, în scris, raspunderea pentru decizia sa; consecintele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
- Când pacientul nu îsi poate exprima vointa, dar este necesara o interventie medicala de urgenta, personalul medical are dreptul sa deduca acordul pacientului dintr-o exprimare anterioara a vointei acestuia.
- În cazul în care pacientul necesita o interventie medicala de urgenta, consimtamântul reprezentantului legal nu mai este necesar.
- În cazul în care se cere consimtamântul reprezentantului legal, pacientul trebuie sa fie implicat în procesul de luare a deciziei atât cât permite capacitatea lui de întelegere.
- În cazul în care furnizorii de servicii medicale considera ca interventia este în interesul pacientului, iar reprezentantul legal refuza sa îsi dea consimtamântul, decizia este declinata unei comisii de arbitraj de specialitate. Comisia de arbitraj este constituita din 3 medici pentru pacientii internati in spitale si din 2 medici pentru pacientii din ambulator.
- Consimtamântul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, pastrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul sau, în vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord.
- Consimtamântul pacientului este obligatoriu în cazul participarii sale în învatamântul medical clinic si la cercetarea stiintifica. Nu pot fi folosite pentru cercetare stiintifica persoanele care nu sunt capabile sa îsi exprime vointa, cu exceptia obtinerii consimtamântului de la reprezentantul legal si daca cercetarea este facuta si în interesul pacientului.
- Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicala fara consimtamântul sau, cu exceptia cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului si evitarii suspectarii unei culpe medicale.
Dreptul la confidentialitatea informatiilor si viata privata a pacientului
- Toate informatiile privind starea pacientului, rezultatele investigatiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidentiale chiar si dupa decesul acestuia.
- Informatiile cu caracter confidential pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îsi da consimtamântul explicit sau daca legea o cere în mod expres.
- În cazul în care informatiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditati, implicati în tratamentul pacientului, acordarea consimtamântului nu mai este obligatorie.
- Pacientul are acces la datele medicale personale.
- Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat în anexa la foaia de observatie clinica generala, o persoana care sa aiba acces deplin, atât în timpul vietii pacientului, cât si dupa decesul pacientului, la informatiile cu caracter confidential din foaia de observatie.
- Orice amestec în viata privata, familiala a pacientului este interzis, cu exceptia cazurilor în care aceasta imixtiune influenteaza pozitiv diagnosticul, tratamentul ori îngrijirile acordate si numai cu consimtamântul pacientului.
- Sunt considerate exceptii cazurile în care pacientul reprezinta pericol pentru sine sau pentru sanatatea publica.
Drepturile pacientului în domeniul reproducerii
- Dreptul femeii la viata prevaleaza în cazul în care sarcina reprezinta un factor de risc major si imediat pentru viata mamei.
- Pacientul are dreptul la informatii, educatie si servicii necesare dezvoltarii unei vieti sexuale normale si sanatatii reproducerii, fara nici o discriminare.
- Dreptul femeii de a hotarî daca sa aiba sau nu copii este garantat, cu exceptia cazului prevazut la art.26.
- Pacientul, prin serviciile de sanatate, are dreptul sa aleaga cele mai sigure metode privind sanatatea reproducerii.
- Orice pacient are dreptul la metode de planificare familiala eficiente si lipsite de riscuri.
Drepturile pacientului la tratament si îngrijiri medicale
- În cazul în care furnizorii sunt obligati sa recurga la selectarea pacientilor pentru anumite tipuri de tratament care sunt disponibile în numar limitat, selectarea se face numai pe baza criteriilor medicale. - Criteriile medicale privind selectarea pacientilor pentru anumite tipuri de tratament se elaboreaza de catre Ministerul Sanatatii si Familiei în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei legi si se aduc la cunostinta publicului.
- Interventiile medicale asupra pacientului se pot efectua numai daca exista conditiile de dotare necesare si personal acreditat.
- Pacientul are dreptul la îngrijiri terminale pentru a putea muri în demnitate.
- Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material si de sfaturi pe tot parcursul îngrijirilor medicale. La solicitarea pacientului, în masura posibilitatilor, mediul de îngrijire si tratament va fi creat cât mai aproape de cel familial.
- Pacientul internat are dreptul si la servicii medicale acordate de catre un medic acreditat din afara spitalului.
- Personalul medical sau nemedical din unitatile sanitare nu are dreptul sa supuna pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta sa îl recompenseze altfel decât prevad reglementarile de plata legale din cadrul unitatii respective.
- Pacientul poate oferi angajatilor sau unitatii unde a fost îngrijit plati suplimentare sau donatii, cu respectarea legii.
- Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale continue pâna la ameliorarea starii sale de sanatate sau pâna la vindecare.
- Continuitatea îngrijirilor se asigura prin colaborarea si parteneriatul dintre diferitele unitati medicale publice si nepublice, spitalicesti si ambulatorii, de specialitate sau de medicina generala, oferite de medici, cadre medii sau de alt personal calificat. Dupa externare pacientii au dreptul la serviciile comunitare disponibile.
- Pacientul are dreptul sa beneficieze de asistenta medicala de urgenta, de asistenta stomatologica de urgenta si de servicii farmaceutice, în program continuu.
- Nici unui pacient nu i se va refuza dreptul la îngrijiri medicale din cauza neînregistrarii nasterii sale în actele de stare civila.
Dreptul de a fi informat cu privire la relatia pacient-spital
- Pacientul poate beneficia de consiliere religioasa din partea preotilor din cadrul compartimentului religios.
- Pe durata internarii pacientul poate opta pentru meniu de post, cu avizul medicului curant.
- Pacientul are dreptul de a-i fi respectate credintele, convingerile morale, cultural si religioase
- Personalul medical sau nemedical din unitatile sanitare nu are dreptul sa supuna pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta s ail recompenseze altfel decat prevad reglementarile de plata legale din cadrul unitatii respective.
- Pacientul are dreptul de a primi, la cerere, explicatii detaliate privind serviciile medicale cu plata de care beneficiaza / a beneficiat.
- Pacientii au dreptul de a li se examina si rezolva plangerile intr-o maniera justa, eficienta, promta si de a fi informati asupra rezultatului. Sugestiile sau reclamatiile de natura medicala sau administrative pot fi adresate in scris personalului medical de pe sectie, personalului de la triaj, in registrul de reclamatii de la secretariatul spitalului sau in chestionarele de satisfactie.
Nota: Prevederile de mai sus sunt conform Legii 46/2003 privind drepturile pacientilor
OBLIGATIILE PACIENTULUI
Obligatii generale
- sa respecte regulile de acces, de conduita si disciplina ale spitalului, regulile si orarul de vizitare, programul de masa ?i de odihna;
- sa nu produca zgomote puternice, de orice natura (incluzând aici si sonorul echipamentului audio-video sau aparatelor de comunicatii), si sa nu initieze actiuni care pot produce disconfort pacientilor internati si celorlalte persoane din jur;
- sa întretina un climat de liniste si confort în saloane;
- sa mentina ordinea si curatenia în saloane ?i în spa?iile comune;
- sa aiba un comportament etic si o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
- sa nu distruga sau sa murdareasca mobilierul din salon, peretii, instalatiile sanitare sau alte obiecte din dotarea spitalului. În caz contrar, ace?tia putând suporta contravaloarea eventualelor defectiuni.
- sa respecte Regulamentul intern al unitatii;
- sa poarte tinuta obligatorie de spital. Este interzisa sa parasirea spitalului în acest echipament, fiind interzisa circulatia pe strazi sau în parcuri în astfel de tinuta
- sa nu paraseasca unitatea pe perioada internarii decât cu aprobarea medicului sef de sectie ;
- sa nu circule decât în sectia unde sunt internati sau unde li se fac investigatii medicale;
- sa nu introduca în spital echipamente electronice fara acordul prealabil, scris, al medicului sef de sectie sau al asistentului sef;
- sa nu fumeze în incinta spitalului, sa nu consume sau sa introduca în spital bauturi alcoolice ori substante periculoase sau interzise de lege;
- sa asigure individual paza si protectia bunurilor personale de valoare pe care le introduc în spital, asumându-si întreaga responsabilitate cu privire la acestea;
- sa nu introduca alimente în spital fara avizul medicul curant ?i sa pastreze alimentele de orice fel numai în frigider (nu pe masa sau noptiera).
Obligatii cu specific medical
- sa-i respecte pe ceilalti pacienti si drepturile lor;
- sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului si ale personalului medico-sanitar;
- sa îsi asume întreaga responsabilitate pentru consecintele ce apar în cazul refuzului de a urma tratamentul, instructiunile si recomandarile personalului medical;
- sa informeze personalul medical, întocmai si la timp, cu privire la orice manifestare sau reactie la tratamentul sau medicamentele prescrise;
- sa coopereze în permanenta cu medicul privind starea sanatatii;
- sa ofere personalului medical toate informatiile relevante pe care le detin despre starea de sanatate proprie, precum si informatiile de orice alta natura (apartenenta religioasa, valori si cutume culturale, etnice etc.) care pot afecta sau influenta îngrijirea medicala si serviciile conexe furnizate de catre Spitalul Providen?a;
- sa ofere informatii exacte si complete în legatura cu spitalizarile anterioare, detaliile personale si de sanatate, inclusiv regimuri alimentare si stil de viata;
- sa solicite personalului medical informatii detaliate cu privire la starea individuala de sanatate, investigatiile si analizele realizate, diagnosticul stabilit si tratamentul propus, înainte de a îsi da consimtamântul fata de orice procedura si act medical pe care îl accepta. Pacientii au dreptul si libertatea de a cere oricât de multe informatii cu privire la situatia medicala în care se afla.
- sa informeze personalul medical si sa solicite sprijin pentru orice nelamuriri si întrebari cu privire la documentele medicale.;
- sa ia în calcul faptul ca poate exista un motiv obiectiv pentru care un serviciu nu este disponibil la un anumit moment si într-o anumita forma;
- sa se prezinte la consultatii / interventii / internare la ora stabilita conform programarii sau sa anunte medicul cu cel putin 24 de ore înainte de aceasta, în cazul în care programarea trebuie anulata sau modificata.
|